Rosjanie chętnie kupują jabłka
Taki zasadniczy wniosek można wysnuć obserwując zachowanie konsumentów w rosyjskich supermarketach. Obecnie w Moskwie, Sankt Petersburgu, Niżnym Nowgorodzie i Samarze trwają akcje promocyjne w ramach kampanii „Jabłka każdego dnia” polegające m.in. na częstowaniu jabłkami osób robiących zakupy w sklepach sieciowych, informowaniu o ich zaletach i walorach, rozdawaniu ulotek z przepisami kulinarnymi. Rozpoczyna się okres, w którym tradycyjnie nasz eksport wzrasta i nabiera dużego tempa i właśnie teraz ten element kampanii promocyjnej ma swoje duże nasilenie. Ponieważ akcja ma przebieg informacyjno- promocyjny, jej ważnym elementem jest bezpośredni kontakt z konsumentami.
Na podstawie rozmów można stwierdzić, że:
-jabłka są podstawowym owocem kupowanym o tej porze roku, mimo, że w niemal każdym sklepie jest ogromny wybór innych gatunków, w tym bananów i cytrusów;
-częściej kupowane są jabłka tańsze, zazwyczaj nazywane „lokalnymi”’ albo „sezonowymi”, do których zaliczane są te pochodzące z Polski;
-jakość (jędrność, wygląd, wielkość) jest na zadowalającym poziomie, także tych importowanych z naszego kraju;
-konsumenci lubią sami wybierać owoce i raczej preferują owoce o większej średnicy i z dużym rumieńcem;
-preferowane jest pakowanie w otwarte kartony, mniej chętnie kupowane są te zapakowane na tackach, w woreczkach, czy torebkach foliowych;
-większość zakupów, zarówno owoców, jak też innych produktów dokonują kobiety.
Oprócz akcji w sklepach wielkopowierzchniowych prowadzone są też działania w klubach fitness i kantynach. Ponadto cały czas trwa kampania prasowa w magazynach piszących o zdrowym odżywianiu, prawidłowym stylu życia i urodzie.
Warto też wspomnieć, że w większości rosyjskich sklepów spożywczych jedynymi produktami pochodzącymi z Polski są właśnie jabłka.
Kampania „Jabłka każdego dnia” realizowana jest w Rosji i na Ukrainie przez Związek Sadowników RP, we współpracy z Krajowym Związkiem Grup Producentów Owoców i Warzyw oraz Towarzystwem Rozwoju Sadów Karłowych, ze środków unijnych, budżetu krajowego i Funduszu Promocji Owoców i Warzyw. Będzie trwała trzy lata.
Poniżej fotorelacja z akcji promocyjnej w moskiewskim supermarkecie:
Dlaczego „Jabłka Każdego Dnia”?
Ponieważ, „to owoce z tradycjami, znane właściwie od zawsze.Występują na całym świecie, a informacji o początkach ich upraw dostarczają nam odkrycia archeologiczne”– tymi słowami poseł Mirosław Maliszewski, prezes Związku Sadowników RP powitał gości na konferencji prasowej 3 października br. Była ona poświecona zaprezentowaniu działań, które już zostały zrealizowane i tych które odbędą się w najbliższym czasie w ramach kampanii informacyjno-promocyjnej „Jabłka Każdego Dnia”.
Zdjecia z konferencji 03.10.2012
{rokbox album=|myalbum|thumbcount=|20| title=|zdjęcia z konferencji 22.05.2012|}images/Zdjecia/3102012/*{/rokbox}
Zdjęcia z konferencji 22.05.2012
{rokbox album=|myalbum|thumbcount=|20| title=|zdjęcia z konferencji 22.05.2012|}images/Zdjecia/22052012/*{/rokbox}
World Food Moscow 16-20.09.2012
Międzynarodowe Targi World Food Moscow to największa i najbardziej prestiżowa impreza targowo - wystawiennicza w Europie Wschodniej. To wystawa cykliczna, organizowana od 1992 roku w Moskwie i skierowana jest do sprzedawców i odbiorców z całego świata. W roku ubiegłym swoje produkty zaprezentowało ponad 1420 firm z całego świata m.in. z Egiptu, Włoch, Hiszpanii, Chile, Argentyny, Ekwadoru, RPA, Serbii, Polski, Turcji, USA, Francji i Chin. Cała wystawa podzielona jest na sektory tematyczne obejmujące całą branżę spożywczą. Podczas tej imprezy zwiedzający mogli podziwiać szeroką paletę produktów, wśród których znajdowały się: świeże i suszone owoce i warzywa, nabiał, mięso i drób, ryby i owoce morza. Ubiegłoroczną imprezę odwiedziło około 45 000 zwiedzających z ponad 120 krajów, natomiast w tym roku wzięło udział ponad 1500 wystawców z 70 krajów, a same targi odwiedziło ponad 26 000 osób. Targi World Food Moscow stwarzają małym i średnim przedsiębiorcom niepowtarzalną możliwość reklamy swoich produktów, przedstawienia asortymentu i potencjału firmy. Są też doskonałym miejscem do nawiązania nowych kontaktów biznesowych i współpracy z firmami prowadzącymi działalność w różnych innych sektorach.
17 września br. odbyła się uroczysta ceremonia otwarcia kolejnej edycji Targów World Food w Moskwie, które trwały cztery dni. Nie zabrakło na nich oferty polskich firm, takich jak: P.H. Elfruit, Skowronki Sp. z o.o., King Fruit Sp. z o.o. Związek Sadowników RP również miał swoje stoisko o powierzchni 54 m² w ramach obecnie realizowanej kampanii informacyjno-promocyjnej pt. „Jabłka Każdego Dnia”, na którym promowane były jabłka europejskie. Głównym celem prowadzonej przez nas Kampanii jest zbudowanie pozytywnego wizerunku tych owoców i zachęcenie do częstszego ich spożywania w różnej postaci. Chcemy, aby już w trakcie kampanii, a zwłaszcza po jej zakończeniu logotyp kampanii kojarzył się z jabłkami, które warto kupić i zjeść. Rosja i Ukraina dla jabłek pochodzących z europejskich sadów, również z Polski to od wielu lat kluczowy rynek zbytu. Targi stwarzają doskonałą okazję do prowadzenia rozmów i przedstawienia oferty handlowej, a przede wszystkim są szansą do przekonania, że nasze jabłka są wysokiej jakości, o niepowtarzalnym smaku i co bardzo ważne dostępne niemal cały rok po przystępnej cenie - podkreśla Prezes Związku Sadowników RP Mirosław Maliszewski
Firmy, które miały okazję uczestniczyć w targach na stoisku kampanii „ Jabłka Każdego Dnia” podkreślają, że znalazły się we właściwym miejscu i odpowiednim czasie. Sławomir Kędzierski, prezes Grupy Producenckiej Sun-Sad Sp. z o.o.zauważa: nasza firma od wielu lat uczestniczy w targach Fruit Logistica w Berlinie, jednak to całkiem inny rynek. Tamte targi mają zupełnie inną specyfikę, ponieważ poruszana jest tam inna problematyka związana z działaniem naszej branży: począwszy od uprawy, przez transport, przechowanie, przygotowanie do sprzedaży aż po zbyt. Natomiast w Targach World Food Moscow widzę zupełnie inny potencjał zwłaszcza dla grup producenckich. Uczestnicząc w nich, prowadząc rozmowy, przedstawiając ofertę swojej firmy możemy pozyskać odbiorcę, np. duży hipermarket i ominąć w ten sposób koszty zwiane z pośrednictwem.
Program targów zazwyczaj jest bardzo obszerny i zróżnicowany. Tak też było w tym roku. Przez cztery dni trwania targów odbywały się cykliczne konferencje poświęcone różnym działom branży spożywczej takim jak: nabiał, mięso i drób, ryby i owoce morza, owoce i warzywa. 18 września br. odbyła się konferencja na temat biznesu sektora owocowo-warzywnego i rynku owoców cytrusowych, na której Prezes Związku Sadowników Mirosław Maliszewski wygłosił prezentację pt. „ Rosja i Ukraina- główne rynki zbytu jabłek z europejskich sadów”. Rosja jest największym importerem jabłek na świecie i trzecim (po USA i Niemczech) importerem owoców netto. Rocznie importuje ponad 5 mln ton owoców, w tym ponad 1 mln ton jabłek. Mimo stale rosnącej własnej produkcji nie jest w stanie zaspokoić krajowego popytu na jabłka- podkreślał w swoim wystąpieniu. Przybliżył również charakterystykę realizowanej przez Związek Sadowników RP kampanii informacyjno-promocyjnej „ Jabłka Każdego Dnia”. Dlaczego jest ona skierowana akurat na te dwa rynki i jakie są planowane efekty po jej zakończeniu.
19 września z inicjatywy Związku Sadowników RP zostało zorganizowane seminarium, na którym zostały przedstawione najnowsze informacje dotyczące oceny jakości jabłek dostępnych w rosyjskich sklepach, zagadnienie stosunków handlowych między Unią Europejską, a Rosją i Ukrainą, a w szczególności kwestie produkcji, magazynowania i transportu jabłek oraz prawne i administracyjne aspekty działalności. W seminarium uczestniczyli dziennikarze prasy branżowej i konsumenckiej, oraz przedstawiciele sieci hipermarketów, pośrednicy i hurtownie.
Tegoroczne targi odwiedziła też duża liczba osób zwiedzających z Polski. Stoisko kampanii „ Jabłka Każdego Dnia” cieszyło się ogromnym zainteresowaniem zwiedzających nie tylko ze względu na wysoki poziom merytoryczny przedstawicieli z rynku europejskiego, ale również dzięki pokazom i nauce carvingu polegającym na dekoracji w owocach i warzywach.
Głównymi tematami, jakie poruszane były na polskim stoisku były:
• nadprodukcja warzyw na Ukrainie i w Rosji, która uniemożliwi eksport polskich warzyw
• obecna w tym momencie duża podaż w niskich cenach mołdawskich jabłek, która uniemożliwia eksport polskich owoców
• rosnące wymagania jakościowe rosyjskich importerów, którzy coraz częściej reklamują towar otrzymywany z Polski
• problemy z płatnościami za towar od rosyjskich klientów.
Z roku na rok targi World Food Moscow cieszą się coraz większym zainteresowaniem, potwierdza fakt, że są one najlepszym źródłem poszukiwania partnerów biznesowych. A setki firm może znaleźć dystrybutorów swojej produkcji w Rosji.
Agnieszka Dywan
Związek Sadowników RP